donderdag 26 maart 2009

Snelheid

Eén van de meest belangrijke vragen die ik voor mezelf had voordat ik overging tot aanschaf van een Quest, was hoe lang ik erover zou doen om de 35 km van Bergen naar Den Helder te fietsen. Hierbij had ik besloten dat ik een uur, of net iets langer dan een uur, wel acceptabel zou vinden, maar veel langer niet.

Ik heb intussen gemerkt dat conditie en route (amongst others) een belangrijke rol spelen. Zaken die afremmen, zoals kruispunten, stoplichten, hobbelige fietspaden en bochtige wegen, hebben een aardige impact op de reistijd. Het loont zeker om die obstakels te vermijden.

Qua conditie: toen ik net begon met fietsen, reed ik wel eens boven de 40 met de wind mee. Dat vond ik dan hard gaan. Tegen de wind in meestal niet harder dan 34. Eigenlijk was ik best wel teleurgesteld en vroeg ik me af of al die andere Quest fietsers niet overdrijven als ze het hebben over hoge snelheden (45+).

Intussen rijd ik al een aantal maanden zo'n 2,5 keer per week heen en weer (ik werk maar 4 dagen per week) en ik verbaas me erover dat het steeds sneller en makkelijker gaat. Ik vind het nu bijna onacceptabel worden om onder de 38 te rijden, meestal rijd ik 42 en mijn maximum snelheid eergisteren (zijwind windkracht 6, goed fietspad) was 48,5, zonder al te veel moeite. Gisteren ook een recordtijd gezet van 52 minuten.

Kilometerstand bij aankoop van de Quest 31042, nu 33771.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten