woensdag 8 februari 2012

Nooit meer koude voeten (hoop ik)

Eergisteren had ik een patiënt op mijn spreekuur die bevroren vingers had opgelopen bij zijn werk. Na 3 dagen had hij het gevoel nog steeds niet terug. Frostbite, kan leiden tot amputatie bij ergere gevallen.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus gistermorgen, toen het -11 zou zijn met een straffe noordoostenwind, had ik 2 paar sokken aangetrokken toen ik om 6.40 in mijn Quest het huis verliet. Nou nou wat zal dat lekker warm zijn (niet)! Na 20 km moest ik denken aan mijn patient en vroeg ik me af of ik de komende 3 dagen ook geen gevoel meer zou hebben in mijn tenen. Op dat moment had ik er in ieder geval al geen gevoel meer in en toen moest ik nog 15 km. Gelukkig kon ik het tempo nog wat opvoeren tot rond de 37 km/uur zodat ik toch zo snel mogelijk in Den Helder was.

Eenmaal binnengekomen ontdooiden mijn voeten langzaam en probeerde ik ze in de douche iets buiten boord te houden, want te snel op temperatuur komen is ook weer niet goed. Desondanks was het flink au! Eind goed, al goed, bloedsomloop en gevoel weer helemaal in orde.

Toen ik thuis kwam vond ik daar mijn 2 dagen eerder bij www.sportolino.de bestelde Therm-IC zooltjes en mijn bij www.nkon.nl bestelde Eneloop batterijen (ook per ongeluk een setje AAA i.p.v. AA, sukkel die ik ben).

Morgenmiddag zal ik ze voor het eerst gaan gebruiken op de terugweg vanuit Den Helder (fiets staat daar nu, moest gisteren met auto terug vanwege bandrepetitie) en hopelijk heb ik dan nooit meer koude voeten...

2 opmerkingen:

  1. Hi René,
    Ik rij al vele jaren met elektrische voetverwarming. Onder 6 gr. C. gaan de zooltjes erin en ik heb nooit meer last van koude voeten.
    Ga je plezier van krijgen dokter!
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag René,

    Ook ik gebruik nu, sinds een week, de Therm-IC schoenverwarming. Standje 2 voor normaal gebruik. Bevalt me uitstekend!

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen