zondag 27 januari 2013

Risse demper: tunnel stuk

Dit bericht zal wel aandacht trekken. Weten jullie allemaal wat een sukkel ik ben en wat jullie zeker niet moeten doen in het hieronder beschreven geval.

Vandaag de Risse schokdemper geïnstalleerd die Wim me laatst had meegegeven om te kijken of ie zou bevallen. Omdat er in de gebruiksaanwijzing staat dat je in de Quest moet gaan zitten om het dempend effect mee te maken en het lastig is om de demper in te drukken door op de tunnel van de Quest te duwen, wilde ik natuurlijk wel even de proef op de som nemen.

Dus ik duwen op de Quest en de demper gaf inderdaad helemaal niet mee. De tunnel wel. Gevolg: scheurtjes aan beide zijden van de tunnel en een stuk coating / verf er af. Hoe dom kun je zijn?????

Anyway, proefritje gemaakt van een paar km en het voelde wel goed. Morgen om 6.45 naar Den Helder, wind mee, hopelijk wordt het een prettige comfortabele rit.

6 opmerkingen:

  1. Laat ik de eerste zijn om te bevestigen dat je een sukkel bent :) En je hebt bij me thuis gezien hoe dat wel moet.
    Wel jammer, maar ik weet wel een adresje waar ze dit kunnen maken :).
    Sterkte met jezelf.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei wat vervelend ! Er zijn velomobielen met mooie decoraties van speciale folie. O.a. Quesjer en Quemo, en vooral Quest 414.

    Misschien is een decoratie over de schade een praktische ( minder dure ) oplossing ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar heb je geduwd dan???
    Ik duw altijd precies op de rand waar je hoofd zit ( als ik de demper weer op druk heb gezet) en dan nog uiteraard met beleid, dit is stevig genoeg om wat neerwaartse kracht te ontvangen.
    Heb hier nog geen problemen mee ondervonden en de Risse zit er al weer bijna 3/4 jaar in.

    Groet,
    Q521

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op zich is het maar 1 cm2 verf dat eraf ligt maar inderdaad, misschien is een stickertje / folie wel een idee.

    Maar Wim, jij liet me toch ook die demping zien door op de tunnel te drukken (maar wellicht niet zo hard)? Overigens had ik niet echt het idee dat toen ik erin ging zitten er wel wat gebeurde, maar hij reed wel lekker. Waarschijnlijk is het heel subtiel of kan het nog zijn dat de luchtdruk in de demper hoger is dan de demper in jouw Quest?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi René,
    Ik druk met mijn rechterhand op de tunnel, maar wel precies waar ie ophoudt.
    Met mijn linkerhand druk ik iets lager op de rand van het instapgat pal voor de tunnel.
    Als je instapt moet je de quest wat voelen inzakken. Je kunt wat experimenteren met de druk in de demper. Als je instapt moet de demper ongeveer 1/3 van het veertraject inzakken. Ik schat in dat jij onveer 4,5 bar druk moet hebben.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog geen pompje dus ik kan nog niet experimenteren maar ik heb wel het idee dat ie wat stijf staat afgesteld. Bij drempels onderweg vanmorgen voelde ik echter wel de demping en verder leek het ook wel of de fiets stabieler op de weg lag en of ik sneller ging (maar dat kan ook wel met wind mee, minder koud en gesmeerde ketting te maken hebben).

    Dus eerste woon-werk rit is goed bevallen. Zal wel een blijvertje zijn.

    BeantwoordenVerwijderen